Arenan

We are one – bygg ditt varumärke inifrån

Just nu är hela Malmö ... ja hela Sverige för den delen ... drabbat av Eurovisionfeber – en euforisk puls som inte bara handlar om Loreens ”Euphoria”. Staden bjuder på upplevelser i alla hörn. Men vi bygger också ett varumärke för Sverige, som vi alla kan ha nytta av.

”Today science knows that sometimes small matters can start powerful and big movements. This phenomenon is called ”The Butterfly Effect”. A flap from one butterfly can – at least in theory – start a hurricane.”

Jon Ola Sand, Executive Supervisor of the Eurovision Song Contest

Artister som uppträder, happenings i varenda hörn och stora bildskärmar som människor flockas runt, för att tillsammans titta på glittret från semifinalerna i Arenan. Överallt är Malmö tapetserat med den färgglada fjärilen som har blivit årets logotype. Ingen som går genom stan, kan undgå pulsen av schlagermusik och glamour. Alltihop är starkt varumärke som väcker glädje och en känsla av att få ingå i något stort. Evenemangets tagline – ”We are one” – understryker andemeningen ytterligare: ”Alla är välkomna in i gemenskapen och vi gör detta tillsammans”. Det kanske kan låta banalt ... men ingenting är lämnat till slumpen. Visst är det just det allt varumärkesarbete handlar om - att förena delarna så att det uppfattas som en helhet. Och i den helheten ingår du och jag.

Eurovision Song Contest – mycket mer än bara musik
Ja det är en professionell uppbyggnad av ett varumärke, som verkar vara på allas läppar just nu. I allafall i Malmö. Men vad innefattar varumärket EGENTLIGEN? Är detta bara en schlagerhappening som lever just nu och är glömd om en vecka? Nej, när man tittar in lite djupare i marknadsföringspaketet, gömmer sig så mycket mer än en musikfinal. Vi marknadsför varumärket ”Sverige” och det kommer att skapa svallvågor flera år framåt. Hela landet borde inse vilken möjlighet detta är och särskilt de som bor i Malmö. Vi färgar alla detta varumärke inför våra besökare.

När Christer Björkman blev intervjuad på Näringslivsdagen tidigare i år, anade man hur mycket mer omfattande detta var. Det är inte bara Sverige som schlagerland som är i fokus. Det är Sverige som kommande turistland.

Vi som en del av varumärket Sverige
För att få ett lyckat arrangemang, har Malmös invånare och näringsliv en viktig uppgift att fylla. Uppfattningen om varumärket Sverige AB, vilar i allas händer. Staden är full av turister som kommer att sprida ett rykte över hela Europa efter de har varit här. Vad vill vi att de ska känna? Vad vill vi att de ska säga? Vad vill vi att de ska göra när de kommer tillbaka till sitt hemland?

Jo vi vill ju såklart att de ska sprida ett gott rykte om Sverige. Vi vill att de ska komma tillbaka och shoppa, bo och äta. Vi vill att de ska säga till alla sina vänner att de blev väl mottagna och att det är väl värt ett besök. Och det hänger på hur vi tar hand om dem NU. Framtiden hänger på hur vi ALLA hjälper till och skapar ett varumärke som man vill köpa mer av, som man vill vara en del av, som man gärna identifierar sig med. Även en liten insats kan betyda mycket. Eller som Jon Ola Sand påpekar: ”Ett vingslag från en fjäril kan starta en orkan”.

Ett varumärke = allt vi gör och allt vi säger
Allt vi gör och allt vi säger är en del av det rykte vi bygger, dvs. vårt varumärke, och uppfattas som en helhet av våra besökare och presumtiva kunder. Vi alla skapar en en gemensam bild, en upplevelse, en känsla. Så rätt Christer Björkman hade. En vänlig blick och en hjälpande hand när man inte hittar i stan, kan räcka. Att ta hand om de som besöker vår stad är ett ansvar och en framtidsinvestering. Jag hade bara önskat att det som Christer sa, hade basunerats ut i medierna, så att alla förstod hur viktig varje människas insats kan vara. Oavsett om man gillar schlager eller inte, har vi alla en uppgift att fylla för att få människor att vilja återkomma. Och av detta resonemang har vi mycket att lära om våra egna verksamheter.

”We are one” - varumärkets egen melodi
”We are one” skulle kunna vara alla verksamheters paroll. Det spelar ju ingen roll om det handlar om en schlagerfinal eller om en annan verksamhet. Alla på företaget är en del av varumärket och skapar den helhet man vill förmedla till sina kunder. Allt vi säger och allt vi gör, är en del av varumärket. Företagsledningen har en viktig uppgift när man kommunicerar det till sina medarbetare. Det räcker inte att skapa fina värdeord som ingen förstår. Det gäller att få människor att förstå sin del i helheten. När det landar internt, skapar det en enorm kraft! När alla springer åt samma håll och hjälper till att stärka varumärket, skapar det enorm konkurrensfördel. Men det börjar med parollen ”We are one”.

Så låt det bli ditt företags melodi och bygg ditt varumärke inifrån.

Vi i Malmö ska göra vårt bästa, för att få Europa att se Sverige som ett varumärke att satsa på. Det kommer vi alla att tjäna på.

Namnteckning-LottaLiten_4

Tipsa andra om det här
Skapad av disruptive.nu
2 Kommentarer
  1. Hej,kul idé med Creative toolbox Lotta!

    Angående tänka varumärke hela vägen säger jag med lite ironi om ESC; “synd att vi inte kan sy i Sverige”:)

  2. Ja det har du rätt i Anette! 🙂 Vi borde kunna hålla ihop varumärket så att det blev helsvenskt … så många duktiga designers som vi har i Sverige!

Lämna ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.

Senaste från bloggen

Kontakt

Lotta G Stråhlén

lottaheadline.se

0708-23 01 85