Många tror att logotypen är företagets varumärke. Den är såklart en viktig del av den profil som man vill ge sitt företag, men företagets ”varumärke” är så mycket mer – det är hela det rykte vi sprider om oss själva i alla sammanhang. Människor har lätt för att uppfatta, komma ihåg och tolka symbolbilder. Därför ska logotypen och den grafiska profilen ge stöd åt helheten och lämna ett avtryck för kunden att lättare minnas företaget och den känsla som den ska lämna.
Logotypen är företagets tumavtryck
Många företag väljer att komplettera logotypen med ett företagsmärke (bildmärke). Skälet är att vi sedan barndomen har lärt oss att titta på bilder, tolka och komma ihåg dem. Därför kan ett företag vinna på att komplettera sin grafiska profil med ett bildmärke och blir därmed ännu lättare att känna igen. Skandinaviska Metmo hade redan ett märke som de ville använda, men önskade en ny logotype där ordet "Metmo" framträdde lite mer och det "Skandinaviska" tonades ner lite grann.

När logotypen får en ansiktlyftning
Ibland finns det redan en logotype som ska ingå i ett nytt designprogram. Aktivt Lärande behövde uppdatera sitt profilmaterial men behålla sin logotype. Vi hjälpte dem att utveckla appliceringen så att den fungerade och kändes modern.

När Headline fick ett nytt ansikte
När man arbetar med varumärken och andras grafiska uttryck, blir givetvis den egna profilen väldigt viktig. 2004 kändes plötsligt Headlines gamla profil omodern och behövde ett nytt ansikte. Vi behövde också ett rent märke att använda i olika sammanhang. Logotypens halvmånar med mellanliggande rektanglar som tillsammans bildar ramen till Headlines H, symboliserar den enkla strävan som nästan all grafisk formgivning bygger på - att förena text med bild i en balanserad och tilltalande form. Dessutom kan man ana hjärnans två halvor (hjärnkoll), vilket var företagets nya inriktning med att bygga in mer innovativt tänkande hos våra kunder och hjärnkraftens betydelse i konkurrensen. Märket fungerar bra både i färg och svart & vitt och kan även leva sitt eget liv på profilkläder och giveaways.

Logotypen - ditt ansikte utåt
En genomtänkt logotype ger en positiv bild av ditt företag och din person. Ett profilprogram kan även användas i mer personliga sammanhang.
1. Med en logotype på dina trycksaker visar du snabbt vem du är och vad du står för.
2. En logotype i färg bör vara utformad så att den även fungerar i svart och vitt.
3. Din logotype bör ha två grundläggande egenskaper: Den ska vara lätt igenkännbar och den ska ge en positiv bild av ditt företag och/eller av dig.
1. Med en logotype på dina trycksaker visar du snabbt vem du är och vad du står för.
2. En logotype i färg bör vara utformad så att den även fungerar i svart och vitt.
3. Din logotype bör ha två grundläggande egenskaper: Den ska vara lätt igenkännbar och den ska ge en positiv bild av ditt företag och/eller av dig.
