En förpackning är en grafisk design som ställer lite andra krav än andra trycksaker. Förutom att man vill att förpackningen ska skapa en viss känsla för sin målgrupp, behöver man samtidigt få plats med mycket information. Precis som ett bokomslag ger en vink om innehållet, vill man ge kunden en känsla för vad de kan förvänta sig att hitta inuti. 

Tant Rut – produktutveckling och förpackningsdesign

När Tant Rut ”föddes” blev hon ett varumärke inom varumärket Malmö Chokladfabrik. Företaget hade behov av en ny produkt mot en ny målgrupp och Headline blev inkopplat redan på idéstadiet. Det fanns en känsla för vad man önskade, men produkten fanns inte ännu och ännu mindre profilen runt omkring. Genom brainstorming- och produktutvecklingsmöten tog vi fram en ”moodboard” för att vara klara över vilken känslan vi ville förmedla, hur vi ville att produkten skulle uppfattas. Med den för ögonen växte vår Tant Rut fram - en känsla av hemmalagad gammeldags choklad (som om den var tillverkad hemma i köket) fast med rötter i den gamla chokladfabriken. Den riktigta Tant Rut var anställd i företaget på xx-talet och gav upphov till en storytelling som kunde underbygga varumärkets genuinitet. Såklart blev förpackningarna köksrutiga i färger som skvallrar om smaken.
Har du en historia som kan rama in företaget? Vad finns det att berätta om den byggnad ni sitter i eller den plats där ni är etablerade? Om ni säljer tjänster - hur skulle en egen produkt kunna se ut som skulle kunna komplettera er verksamhet?

Små förpackningar en utmaning

Malmö Chokladfabrik var först i Sverige med rättvisemärkt choklad. Tant Rut är också rättvisemärkt choklad, vilket passar bra ihop med hela varumärkets anda. Att ha lyckats tillskansa sig sådana här märkningar är något att vara stolt över och det ska såklart visas tydligt på förpackningen. Dessa företag ställer dock höga krav på appliceringen och styr upp hur de får användas. På små förpackningar är det en utmaning att få plats med all information utan att det blir rörigt. Här har vi tagit fram en liten ”bar” med samma smaker som i strutarna - en försäljningssuccé i bl.a Danmark.
Om du har någon miljömärkning på företaget - hur visar du det för kunderna? I vilka sammanhang kan man förklara lite närmare vad en sådan märkning innebär? Tänk på att alla kunder inte är så insatta och att vi lätt blir hemmablinda för det som vi är vana vid! 

När logotypen får en ansiktslyftning

Om man, som Tant Rut, lyckas ha en historia att berätta vill man exponera den i så många sammanhang som möjligt. Storytelling är ett starkt verktyg både internt och externt men skapar framförallt en relation till kunden. Tänk på att en förpackning har många ytor. I det här fallet är både historien om gamla chokladfabriken och Tant Rut placerade på insidan av locket. Lite historia att få sig till livs medan man väljer bland pralinerna. På denna förpackningen har vi också lagt in ett litet fönster för att visa att man får flera olika praliner. Ett sätt att skvallra om innehållet utan att behöva skriva det.
Hur exponerar du din historia? Har du en produkt och en förpackning - hur trollar du in den där? Har du utställningsmaterial eller en roll-up att visa den på? I vilka sammanhang berättar du den muntligen och hur färgar den ditt varumärke? Har du ingen historia - skaffa en!


Senaste från bloggen

Kontakt

Lotta G Stråhlén

lottaheadline.se

0708-23 01 85